O skoliozie mówi się popularnie, że jest tzw.  bocznym skrzywieniem kręgosłupa. Tak naprawdę skolioza to skrzywienie trójpłaszczyznowe: w płaszczyźnie czołowej, strzałkowej i poziomej. Skolioza najczęściej pojawia się w odcinku piersiowym kręgosłupa, lub pomiędzy odcinkiem piersiowym a lędźwiowym. Może pojawić się u dzieci w różnym wieku, jednak zazwyczaj nasila się podczas okresu dojrzewania.

Czy moje dziecko ma skoliozę?

Objawy skoliozy nie są trudne do zauważenia. Krzywy kręgosłup sprawia, że dziecko ma przesunięty środek ciężkości ciała, a to skutkuje wyraźnymi wadami postawy. Maluch może mieć za bardzo wystające łopatki, a na jego plecach z jednej strony może pojawić się garb. U dziecka ze skoliozą ramiona i biodra nie znajdują się na równej wysokości. Również wcięcie w talii nie jest równe. Może być sporo wyraźniejsze z jednej niż z drugiej strony. Przy zaawansowanej, nieleczonej skoliozie maluch może mieć jedną nogą dłuższą niż drugą. Dalsze zaniedbanie wady kręgosłupa może skutkować zaburzeniami neurologicznymi i zniekształceniem klatki piersiowej. Jeśli będzie ona naciskała na narządy wewnętrzne, dziecko będzie miało problemy z krążeniem i oddychaniem. Ostateczną diagnozę powinien postawić lekarz na podstawie zdjęcia rentgenowskiego.

Leczenie skoliozy

Leczenie skoliozy u dzieci, niezależnie czy wrodzonej, czy nabytej, uzależnione jest od wieku dziecka i stopnia zaawansowania choroby. W przypadkach wcześnie wykrytych wadę można korygować chociażby przy pomocy gimnastyki korekcyjnej i określonych ćwiczeń na basenie. Trudniejsze przypadki wymagają noszenia gorsetu ortopedycznego, który wymusza na kręgosłupie dziecka prawidłową pozycję. Pacjent musi nosić gorset w nocy, czasami do tego jeszcze kilka godzin w ciągu dnia. Lekarze zalecają także niektórym dzieciom noszenie wkładek ortopedycznych. W przypadku dużych skolioz nie obejdzie się bez leczenia operacyjnego, obejmującego wszczepienie metalowych aparatów i implantów.