fbpx

Wady postawy u osób dorosłych

Obecnie ortopedzi wskazują trzy główne przyczyny wad postawy u osób dorosłych. Po pierwsze, najczęściej problemy z postawą wynikają z przeniesienia wad z wieku dziecięcego. Wielu pacjentów, jako dzieci miało skoliozę lub płaskostopie. Drugą, najczęstszą przyczyną problemów z kręgosłupem u osób dorosłych jest siedzący tryb życia. Postawa „głowa do przodu” i „okrągłe plecy” to typowe wady związany z wielogodzinnym siedzeniem przed komputerem, smartfonem itd. Trzecią przyczyną wad postawy u osób w dojrzałym wieku jest, szczególnie u kobiet, postępująca osteoporoza, w wyniku której powstaje zwyrodnienie zwane garbem osteoporotycznym.

Większość czynników mających wpływ na naszą postawę jest związana ze stylem życia i sposobem odżywiania. Jako główne przyczyny problemów z kręgosłupem związanych z trybem życia można wskazać:

  • praca za biurkiem
  • siedzący tryb życia
  • wielogodzinne podróże samochodem
  • brak ruchu
  • otyłość
  • noszenie szpilek
  • siedzenie z założoną nogą na nogę

Do najczęstszych wad postawy kręgosłupa należą:

  • plecy okrągłe
  • plecy wklęsłe
  • plecy okrągło-wklęsłe
  • plecy płaskie
  • boczne skrzywienie kręgosłupa, czyli skolioza

Odpowiednie dobranie terapii np. rehabilitacja ortopedyczna, masaż leczniczy czy zastosowanie odpowiedniej wkładki ortopedycznej  możliwe i sensowne jest jedynie po prawidłowym zdiagnozowaniu wady postawy oraz jej przyczyny, np. płaskostopie u osób dorosłych praktycznie nie może zostać samoczynnie wyregulowane. Tylko zastosowanie odpowiednio dobranych wkładek ortopedycznych może powstrzymać dalsze koślawienie kolan, bioder i kręgosłupa.

Jeżeli już mamy takie wady, których nie można skorygować we własnym zakresie, konieczne jest wsparcie specjalistów: ortopedy, masaży, trenera oraz fizykoterapeuty.

Jak dbać o kręgosłup, by uniknąć wad postawy?

Profilaktyka, profilaktyka i jeszcze raz profilaktyka!

By uniknąć chirurgicznego leczenia wad postawy, należy działać profilaktycznie. Niezmiernie ważne jest utrzymywanie prawidłowej postawy i masy ciała. Dobrze dobrana i rozsądna aktywność fizyczna jest również bardzo istotna przy utrzymaniu kręgosłupa w dobrej kondycji. Często osoby, które dbają o siebie potrafią w znaczny sposób opóźnić zmiany związane z pogarszaniem się wad postawy i w rezultacie pojawienie się bólu.

Należy pamiętać, że każdy moment jest dobry na to, aby zadbać o swój kręgosłup.