Leczenie ultradźwiękami należy do podstawowych zabiegów fizykoterapeutycznych i jest szeroko rozpowszechnione na świecie. To jedna z najlepiej zbadanych metod fizykoterapii, nazywa również sonoterapią lub fonoterapią. Ultradźwięki w medycynie po raz pierwszy zastosowano już w 1938 roku. Leczenie ultradźwiękowe polega na oddziaływaniu falą ultradźwiękową na głębsze struktury ciała w celu uzyskania określonego efektu terapeutycznego.

Efekty leczenia ultradźwiękami

Leczenie ultradźwiękami pozwala na uzyskanie przede wszystkim efektu przeciwbólowego oraz regeneracyjnego, czyli polegającego na stymulacji komórkowych procesów naprawczych. Miejscowe działanie ultradźwięków może być mechaniczne, termiczne oraz fizykochemiczne. Wykorzystywana fala dźwiękowa ma wyższą częstotliwość drgań niż zakres słyszalności. W fizykoterapii stosuje się zakres fal od 0,8 do 3 MHz. Wywołuje to powstanie podłużnej fali mechanicznej, doprowadzając w pierwszej kolejności do mikromasażu tkanek, a w dalszej wzmagając dyfuzję wewnątrzkomórkową. Leczenie ultradźwiękami wpływa na lepsze utlenienie oraz ukrwienie tkanek.

Sonoterapia zmniejsza dolegliwości bólowe, łagodzi stany zapalne, rozluźnia mięśnie, przyspiesza gojenie się ran, pobudza tkanki do regeneracji i rozszerza naczynia krwionośne. Wspomaga procesy naprawy uszkodzonych tkanek, przyspiesza zrost kostny i zwiększa rozciągliwość tkanki łącznej. Przyspiesza przepływ limfy i wchłanianie tkankowe, obniża napięcie mięśniowe, stabilizuje układ współczulny i pozytywnie oddziałuje na enzymy ustrojowe.

Co można leczyć ultradźwiękami?

Leczenie ultradźwiękami dedykowane jest w pierwszej kolejności dla osób z ograniczoną ruchomością stawów, z chorobami zwyrodnieniowymi kości i stawów oraz z chorobami reumatycznymi. Ta metoda fizykoterapii pomaga w leczeniu ostrogi piętowej, rwy kulszowej, zespołu bolesnego barku, bólów pleców i krzyża, owrzodzeń goleni, przykurczy, blizn, krwiaków i obrzęków. Doskonale sprawdza się w rehabilitacji stanów pourazowych, jak naderwania, skręcenia, zwichnięcia i złamania. Stosuje się ją przy zwyrodnieniowych zespołach bólowych, nerwobólach i przewlekłych stanach zapalnych.